DĚTSKÉ SKUPINY

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky

Kotlíkové dotace


Nadace ČEZ

Toulavý baťoh Kladského Pomezí

Výchova a vzdělávání dětí

Výchova a vzdělávání dětí probíhá v podstatě po celou dobu pobytu dítěte ve skupince. S pomocí pečujících osob se děti učí respektovat jeden druhého, rozvíjí zdravé sebepojetí, učí se komunikovat, říct své potřeby, umět říct, že se jim něco nelíbí, namísto používání fyzické síly, poznávají strukturu dne, učí se dodržovat společenské zvyklosti při stolování, přirozená hygienická pravidla, neustále probíhá rozvoj řečových schopností.

Podnětné prostředí, které dětem připravujeme, dává prostor pro rozvoj fantazie a sociálních dovedností zejména při volných hrách, při řízených činnostech se zaměřujeme na smysluplné poznávání světa kolem nás, na pohybové, předčtenářské a předmatematické dovednosti.

Sledujeme postupný vývoj dětí, pozorováním a dalšími prostředky pedagogické diagnostiky sledujeme pokroky dětí, podporujeme jejich silné stránky a zaměřujeme se na rozvoj jejich slabých stránek prostřednictvím toho, co je baví.

 

Struktura dne

07.00 – 08.30   scházení dětí, volná hra dětí, individuální vzdělávání, tvoření

08.30 – 08.40   přivítání, aktivity zaměřené na rozvoj pohybu hravou formou

08.40 – 09.10   dopolední svačina

09.10 – 09.30   dopolední vzdělávací činnosti zaměřené na rozvoj dětí

09.30–11.30     pobyt venku, volná hra a činnosti zaměřené na rozvoj pohybu,
                             spolupráce, nebo zkoumání přírody

11.30 – 11.50   oběd

11.50–12.15     vyzvedávání dětí po obědě, chystání na odpočinek, pohádka, ukolébavka
                             zvonkohra

12.15–14.00     odpolední klid, spánek, klidové, tvořivé činnosti pro děti s nízkou potřebou
                             spánku

14.00 – 14.15   odpolední svačina

14.30 – 15.30   volná hra, aktivity zaměřené na rozvoj pohybu, rozcházení dětí

 

Vyzvedávání děti s dopoledním pobytem – mezi 11.50 – 12.15 hod

Vyzvedávání dětí s celodenním pobytem – mezi 14.30 - 15.30 hod

 

Obsah řízených činností:

-          svět kolem nás (rodina, kamarádi, bydliště, dětská skupina)

-          život v ročních obdobích

-          lidské tělo, smysly, vlastnosti

-          příroda kolem nás (živý i neživý svět kolem nás)

-          cestování (dopravní prostředky, kontinenty)

-          co lidé dělají (profese, sport, kultura)

Uvedená témata jsou prostředkem pro rozvoj kompetencí pro život (kompetence k učení, komunikační, osobnostní a sociální, kulturní, k řešení problémů a další).  Rozvíjíme je pomocí hudby, výtvarných, pohybových, dramatických, rozumových, jazykových a poznávacích činností. Vzdělávání přizpůsobujeme ročnímu období, aktuálnímu zájmu a potřebám dětí a jejich věku. Naší vzdělávací strategií je prožitkové a situační učení, podpora kooperativity a sociálních dovedností. Připravujeme tematické celky, které zahrnují co nejvíce oblastí lidského života, tak aby informace a zkušenosti dávaly smysl a připravovaly dítě na život.

 

Plánované tematické celky na celý rok:

Leden               Tři králové, zima v přírodě, experimenty se sněhem a ledem, zimní sporty

Únor                 Pohádky, příběhy o zvířátkách, Masopust, povolání

Březen              Vynášení Moreny, vítání jara, první kytičky, proměny v přírodě

Duben               Velikonoční zvyky, pozorování přírody, klíčíme semínka, zvířátka mají mláďata

Květen              Kvetoucí příroda, sázíme do hlíny, voda zdroj života

Červen              Léto v přírodě, hmyz a příroda pod lupou, ochrana přírody

Červenec          Výpravy do přírody, zeměkoule, vesmír, cizí krajiny, dopravní prostředky

Srpen                Plody zahrádek a přírody, sporty, výpravy do lesa

Září                    Poznáváme se navzájem, své okolí, plody přírody, sv. Václav

Říjen                  Barvy podzimu, tvoření z plodů, já a moje tělo, lidské vlastnosti, emoce

Listopad            Moje rodina a místo, kde žiju, domácí zvířátka, legenda o sv. Martinovi

Prosinec            Mikuláš, Advent a vánoční zvyky, čekání na Ježíška

 

Podrobnosti v Plánu výchovy a péče (viz Dokumenty)