Výchova a vzdělávání dětí probíhá v podstatě po celou dobu pobytu dítěte ve skupince. S pomocí pečujících osob se děti učí respektovat jeden druhého, rozvíjí zdravé sebepojetí, učí se komunikovat, říct své potřeby, umět říct, že se jim něco nelíbí, namísto používání fyzické síly, poznávají strukturu dne, učí se dodržovat společenské zvyklosti při stolování, přirozená hygienická pravidla, neustále probíhá rozvoj řečových schopností.
Podnětné prostředí, které dětem připravujeme, dává prostor pro rozvoj fantazie a sociálních dovedností zejména při volných hrách, při řízených činnostech se zaměřujeme na smysluplné poznávání světa kolem nás, na pohybové, předčtenářské a předmatematické dovednosti.
Sledujeme postupný vývoj dětí, pozorováním a dalšími prostředky pedagogické diagnostiky sledujeme pokroky dětí, podporujeme jejich silné stránky a zaměřujeme se na rozvoj jejich slabých stránek prostřednictvím toho, co je baví.
Struktura dne
07.00 – 08.30 scházení dětí, volná hra dětí, individuální vzdělávání, tvoření
08.30 – 08.40 přivítání, aktivity zaměřené na rozvoj pohybu hravou formou
08.40 – 09.10 dopolední svačina
09.10 – 09.30 dopolední vzdělávací činnosti zaměřené na rozvoj dětí
09.30–11.30 pobyt venku, volná hra a činnosti zaměřené na rozvoj pohybu,
spolupráce, nebo zkoumání přírody
11.30 – 11.50 oběd
11.50–12.15 vyzvedávání dětí po obědě, chystání na odpočinek, pohádka, ukolébavka
zvonkohra
12.15–14.00 odpolední klid, spánek, klidové, tvořivé činnosti pro děti s nízkou potřebou
spánku
14.00 – 14.15 odpolední svačina
14.30 – 15.30 volná hra, aktivity zaměřené na rozvoj pohybu, rozcházení dětí
Vyzvedávání děti s dopoledním pobytem – mezi 11.50 – 12.15 hod
Vyzvedávání dětí s celodenním pobytem – mezi 14.30 - 15.30 hod
Obsah řízených činností:
- svět kolem nás (rodina, kamarádi, bydliště, dětská skupina)
- život v ročních obdobích
- lidské tělo, smysly, vlastnosti
- příroda kolem nás (živý i neživý svět kolem nás)
- cestování (dopravní prostředky, kontinenty)
- co lidé dělají (profese, sport, kultura)
Uvedená témata jsou prostředkem pro rozvoj kompetencí pro život (kompetence k učení, komunikační, osobnostní a sociální, kulturní, k řešení problémů a další). Rozvíjíme je pomocí hudby, výtvarných, pohybových, dramatických, rozumových, jazykových a poznávacích činností. Vzdělávání přizpůsobujeme ročnímu období, aktuálnímu zájmu a potřebám dětí a jejich věku. Naší vzdělávací strategií je prožitkové a situační učení, podpora kooperativity a sociálních dovedností. Připravujeme tematické celky, které zahrnují co nejvíce oblastí lidského života, tak aby informace a zkušenosti dávaly smysl a připravovaly dítě na život.
Plánované tematické celky na celý rok:
Leden Tři králové, zima v přírodě, experimenty se sněhem a ledem, zimní sporty
Únor Pohádky, příběhy o zvířátkách, Masopust, povolání
Březen Vynášení Moreny, vítání jara, první kytičky, proměny v přírodě
Duben Velikonoční zvyky, pozorování přírody, klíčíme semínka, zvířátka mají mláďata
Květen Kvetoucí příroda, sázíme do hlíny, voda zdroj života
Červen Léto v přírodě, hmyz a příroda pod lupou, ochrana přírody
Červenec Výpravy do přírody, zeměkoule, vesmír, cizí krajiny, dopravní prostředky
Srpen Plody zahrádek a přírody, sporty, výpravy do lesa
Září Poznáváme se navzájem, své okolí, plody přírody, sv. Václav
Říjen Barvy podzimu, tvoření z plodů, já a moje tělo, lidské vlastnosti, emoce
Listopad Moje rodina a místo, kde žiju, domácí zvířátka, legenda o sv. Martinovi
Prosinec Mikuláš, Advent a vánoční zvyky, čekání na Ježíška
Podrobnosti v Plánu výchovy a péče (viz Dokumenty)
© 2004-2025 Malé Svatoňovice